Voinko tarkistaa vuokralaiseni rikosrekisterin? Saanko sen selville esimerkiksi kysymällä paikalliselta poliisilta?

Kysytty

Voinko tarkistaa vuokralaiseni rikosrekisterin? Saanko sen selville esimerkiksi kysymällä paikalliselta poliisilta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rikosrekisterilaki 20.8.1993/770 yksilöi hyvin tarkkaan, mihin tarkoitukseen rikosrekisteritietoja luovutetaan.

Yksityinen henkilö voi saada itseään koskevan otteen rikosrekisteristä viisumia, työlupaa, oleskelulupaa tai muuta niihin verrattavaa syytä varten.

Vuokranantaja ei siis voi tarkistaa vuokralaisen rikosrekisteriä.