Otsikko
Minkä takia uimarannoille joihin on mahdollisuus päästä haita ei rakenneta haiverkkoja tms. esteitä että ei tarvitsisi pelätä haiden hyökkäystä?

Kysytty

Minkä takia uimarannoille joihin on mahdollisuus päästä haita ei rakenneta haiverkkoja tms. esteitä että ei tarvitsisi pelätä haiden hyökkäystä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Todellisuudessa hait hyökkäävät harvoin ihmisen kimppuun. Vaarallisimmat alueet ovat Etelä-Afrikan Natalin osavaltion ja Australian Uuden Etelä-Walesin rannikoilla sekä Yhdysvalloissa Floridassa ja Kaliforniassa. Vaarallisia rantoja on useita vuosia suojattu haiverkoilla.

Tutkimuksissa on todettu, että kalastuksen takia haiden tavanomaisen ravintonsa vähennyttyä ne ovat näillä alueilla käyneet muiden saaliiden, myös ihmisten kimppuun.

Lähde:
Meret : delfiinit, ryhävalas, hait...Valitut Palat 1993 s. 64-66

Lisää haikaloista löydät lehtiartikkeleista:

Kivipelto, Arja: Hait heitteillä : haita ja rauskuja saa pyytää miltei mielin määrin
julkaisussa: Helsingin sanomat 2008-11-04, D1 2008

Thomas, Lars: Valashai ui kartalle
julkaisussa: Tieteen kuvalehti 2006: 1, 30-33 2006

Øksnebjerg, Bo: Salaperäinen hai piilosilla biologien kanssa : suurisuinen syvyyksien jätti
julkaisussa: Tieteen kuvalehti 1996: 3, 54-57 1996

Øksnebjerg, Bo: Vaara
julkaisussa: Tieteen kuvalehti 1995: 9, 32-43 1995

Laine, Lasse J.: Mitkä ovat maailman vaarallisimmat eläimet?
julkaisussa: Eläinmaailma 16(1994): 8, 12-23