Minkä arvoinen on v.1956 markka ?

Kysytty

Minkä arvoinen on v.1956 markka ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos kyse on vuoden 1956 markan arvosta numismaattisessa mielessä, Suomen kolikot ja setelit n. 1400-2013 -luettelon mukaan ainoastaan virheettömillä, täysin leimakiiltoisilla 1 markan kolikoilla on keräilyarvoa (1-1,50 €). Markat, joiden vuosiluvun 9 ja 6 ovat pidennettyjä ja teräväkärkisiä, ovat euron arvoisia, kun taas ne, joissa on normaali vuosiluku, ovat arvoltaan 1,50. Kummankaan mallin kolikoita ei ole noteerattu lainkaan alemmissa kuntoluokissa.

Mikäli kysymyksessä tarkoitetaan rahan arvoa, Tilastokeskuksen julkaisemalla rahanarvokertoimella voidaan muuntaa markat euroiksi (ja päinvastoin).

http://www.stat.fi/til/khi/2012/khi_2012_2013-01-15_tau_001.html

Kun halutun vuoden rahaa muunnetaan nykyrahaksi, rahasumma kerrotaan taulukon kertoimella. Laskelmien nykyraha vastaa vuoden 2012 rahaa, koska nykyrahan arvo lasketaan viimeisen kokonaisen vuoden tiedoista. On hyvä muistaa myös se, että rahanarvokertoimen avulla lasketaan rahan ostovoimaa eri aikoina - ei nimellisarvoa.