10 markan seteli, vuodelta 1945 numerosarja I 7259007. Olisin kiinnostunut sen arvosta.

Kysytty

10 markan seteli, vuodelta 1945 numerosarja I 7259007.
Olisin kiinnostunut sen arvosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suuntaa-antava apuväline vanhojen rahojen arvon määrittelyssä on Suomen Numismaattisen yhdistyksen julkaisema "Keräilijän opas: Suomen rahat arviohintoineen 2005". Sitä löytyy pääkaupunkiseudun yleisistä kirjastoista, ks. linkki http://www.helmet.fi/search*fin/?searchtype=t&searcharg=suomen+rahat+ar… .

Oppaassa on esitetty 6 kuntoisuusluokkaa rahoille ja arvo määräytyy siis rahan hyvakuntoisuuden ja virheettömyyden mukaan. Yleisin hinta-arvio oppaan mukaan tälle vuoden 1945 10 markan setelille olisi 1-2 €. Ehkäpä paras tapa selvittää rahan arvo on kuitenkin käydä näyttämässä sitä vanhojen rahojen arvioinnin asiantuntijalle, joka pystyy arvioimaan sen kunnon ja käyvän arvon. Kannattaa ottaa yhteyttä Numismaattiseen yhdistykseen ja kysyä arviointipalvelua suoraan heiltä: tässä yhdistyksen kotisivu ja yhteystiedot http://www.snynumis.fi/sny/sny.htm .