Minä onneton hukkasin erinomaisen kirjan. Se amerikkakainen , noin 20 vuoden takainen hurja, rohkea ,ja karu nuorukaisen kasvutarina. Kolli kantaa…

Kysytty

Minä onneton hukkasin erinomaisen kirjan.
Se amerikkakainen , noin 20 vuoden takainen hurja, rohkea ,ja karu nuorukaisen kasvutarina.
Kolli kantaa syöpäsairasta äitiään mäntyisellä syrjäseudulla ,kurjan motellin valomainoksen välkeessä . - Vääriä profeettojako karkuun?
Kirjailija on mies ja meidän sokeriset jumalalorut silputaan tuusannuuskaksi silmää räpäyttämättä - ja lukijaa julkean suoraan katsoen.
Muistan kirjan nimeksi sitkeästi "Neonraamattu"? Helmet ei sitä ota tunnistaakseen. Romaani oli tiheäteksitien ,pikkusormen vahvuinen , mutta painaa niin paljon, että se on haettava vaikka kivensilmästä. -Nyt.
Sen mäntykankaan kesälemun , ivaten läikkyvän valomainoksen, ja äidin kuoleman ohi ei kävellä..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uskoakseni muistamasi kirja on kuin onkin amerikkalaisen John Kennedy Toolen Neonraamattu. Kirja on ilmestynyt vuonna 1989 ja suomennettu vuonna 1990. Toole (1937-1969) on kirjoittanut kirjan jo 16-vuotiaana, mutta se julkaistiin vasta paljon hänen kuolemansa jälkeen. Kirjan johdannossa kerrotaan kirjailijan ja kirjan kiemuraisista ja traagisistakin vaiheista.

Kirja on tiheätekstinen ja pikkusormen paksuinen (166 s.), ja kertoo kuvaamistasi aiheista. Sitä ei onneksi tarvitse hakea kivensilmästä, vaan se löytyy lainattavaksi Helsingin kaupunginkirjaston kirjavarastosta Pasilan kirjastosta. Helmetkin sen tunnistaa, olisitko tehnyt etsiessäsi kirjoitusvirheen?

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/?formids=target&suite=def&reser…

http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pasilan_kirjasto/Juttu…

Kirja esitellään myös kaunokirjallisuuden verkkopalvelu Kirjasammossa:

http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_9981#.VZTihvPyXcs