Miltä ajalta (ehkä 60-luvulta) on peräisin suosittu Santtu-vaatemallisto? Häme on jäljellä, pusero on aikojen puristuksessa mennyt rikki.

Kysytty

Miltä ajalta (ehkä 60-luvulta) on peräisin suosittu Santtu-vaatemallisto? Häme on jäljellä, pusero on aikojen puristuksessa mennyt rikki.

Vastaus

Vastattu

Santtu-mallisto on 80-luvun ensimmäiseltä puoliskolta. Aluksi Santtu keskittyi trikoovaatteisiin, myöhemmin valikoima laajeni kankaisiin ja neuleisiin.

Santtu oli vuosina 1981-85 toiminut yritys, jonka perustivat vuosina 1960-82 Marimekon suunnittelijana työskennellyt Annika Rimala, hänen miehensä Ilkka Rimala ja graafinen suunnittelija Teemu Lipasti.

"Santtu on Helsingin ensimmäinen perustuotteiden varaan rakennettu vaihtoehtoputiikki. Se jatkaa uudella tavalla sitä vaateajattelua, jota Annika erityisesti Marimekossa olonsa loppuvuosina toteutti tehdessään maritrikoot, hyttyssuojat ja peltomiessarjan. -- Santussa ei ole lähdetty soitellen sotaan, vaikka nyt myynnissä oleva pieni mallisto tehtiinkin neljässä kuukaudessa." (HS 27.9.1981)

"Armin [Ratia] kuoltua Annika ei tuntenut Marimekkoa enää kodikseen. Kolme vuotta aikaisemmin puhjennut vaikea MS-sairaus pakotti hänet jo sairaseläkkeelle. Annika lähti talosta, ilmeisesti hieman katkerin mielin. Annika hautoi masennustaan vuoden ja totesi ettei käy. Jotain oli tehtävä. Näin syntyi Santtu - vaateyritys yhdessä arkkitehti-aviomies Ilkan kanssa."
"Annika on pysynyt uskollisena luonnonkuiduille, vaikka myöntääkin, että tekomateriaalit paranevat vuosi vuodelta. Ensin oli pääosin vain trikoota, myöhemmin tulivat kankaat ja neuleet." (HS 13.3.1983)

https://www.finnishdesignshop.fi/Annika_Rimala-d-396.html
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi_hyvin/tyyli/annika_rimala_oli_tasaraidan_aiti
Anna-Liisa Wiikeri, Vaatteen tekoa ilman muotiennusteita. - HS 27.9.1981
Anna-Liisa Wiikeri, Ajattomuus auttaa Santtua. - HS 13.3.1983
Leena Maunula, Raitojen jälkeen neilikkapelloille. - HS 29.8.1996