Otsikko
Milloin vastasyntyneiltä alettiin aktiivisesti seulomaan erilaisia perinnöllisiä sairauksia tarkoitan sitä kun nykyään 2vrk ikäsiltä otetaan verikokeet…

Kysytty

Milloin vastasyntyneiltä alettiin aktiivisesti seulomaan erilaisia perinnöllisiä sairauksia tarkoitan sitä kun nykyään 2vrk ikäsiltä otetaan verikokeet kantapäästä niin mikä oli vuosi kun suomessa alettiin aktiivisesti näin tehdä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kantapäästä otettavasta näytteestä etsitään synnynnäisiä aineenvaihduntatauteja. Näitä sairauksia on Lääkärilehden artikkelin mukaan seulottu vuodesta 2015.