Otsikko
Milloin Suomessa otettiin yleisesti käyttöön betoniset kaivonrenkaat?

Kysytty

Milloin Suomessa otettiin yleisesti käyttöön betoniset kaivonrenkaat?

Vastaus

Vastattu

Suomen Sementinvalmistajain Yhdistys perustettiin vuonna 1921. Yhdistyksen rakennusmestariasiamiehet kiersivät ympäri Suomea opettamassa mm. sementtitiilien ja kaivonrenkaiden valmistajia betonin oikeasta käytöstä eli voisi olettaa, että betonisia kaivonrenkaita on ollut käytössä jo ainakin 1930-luvulla.

Petri Juutin teoksen Kaivot ja käymälät (2005) mukaan 1950-luvun alussa 29% kaivoista oli vuorattu betonilla.

Lähde: Lauri Seppänen: Valmisbetonia 50 vuotta