Otsikko
Milloin sämpylöitä alettiin syödä suomalaisissa ruokapöydissä?

Kysytty

Milloin sämpylöitä alettiin syödä suomalaisissa ruokapöydissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On vaikeaa antaa kysymykseesi yksiselitteistä vastausta. Leivän ja yleensä viljan historiasta löytyy kyllä runsaasti kirjallisuutta ja näitä tutkimalla voi ongelmaasi löytyä ratkaisu. Sämpylöiden yleistymisen voisi ajatella liittyvän vehnän yleistymiseen. Vehnän leivontaominaisuudethan ovat erinomaiset ja niistä saadaan myös sämpyläjauhoja, joten sämpylämuodonkin voisi ajatella syntyneen kun leivonnassa käytetään vehnäjauhoja. Suomalainen ruokapöytä -kirjasarjassa osassa 1 todetaan, että ohra pysyi kauan Suomen valtaviljana ja vasta 1800-luvulla tuli rukiista yleisin viljalaji maassamme. 1930-luvulla vehnä syrjäytti rukiin aseman. Kyseisessä kirjasarjassa (ainakin osassa 4) on myös runsaasti hyviä lähdeviitteitä, joista voi löytää aiheesta lisätietoa. Suomalainen ruokapöytä -sarja löytyy Tampereen kaupunginkirjastosta.

Keittokirjoja tutkittaessa voi todeta, että vasta vuoden 1962 keittokirjoihin tuli reseptejä sämpylöistä. Vanhemmissa esim. 1950-luvun keittokirjoissa ei ole mitään mainintoja tai ohjeita sämpylöistä, joten näkemyksesi siitä, että sämpylät ovat 70-luvun tuotteita tuntuisi hyvinkin oikealta. Matkailuhan alkoi myös kovasti lisääntyä 1970-luvulla, joten ulkomaiden vaikutteet ovat varmasti lisänneet sämpylöidenkin suosiota.