Otsikko
Milloin Rovaniemellä on esitetty joulunäytelmää Sininen hetki? Mikä oli teoksen juoni pääpiirteittäin? Kuka ohjasi ja käsikirjoitti? Nähtiinkö esitystä muualla…

Kysytty

Milloin Rovaniemellä on esitetty joulunäytelmää Sininen hetki? Mikä oli teoksen juoni pääpiirteittäin? Kuka ohjasi ja käsikirjoitti? Nähtiinkö esitystä muualla kuin Rovaniemen teatterissa? Onko tästä näytelmästä olemassa mitään (tallennetta, nuottia, käsikirjoitusta tms.), mitä tavan kansalainen pääsisi hypistelemään ihan vain muistellakseen esitystä?

Vastaus

Vastattu

Musiikkinäytelmää Sininen hetki esitettiin Rovaniemen kaupunginteatterissa joulukausina vuosina 1997 – 1998. Musiikkinäytelmän ensi-ilta oli 5.12.1997.

Musiikkinäytelmän on kirjoittanut Asko Martinheimo, säveltänyt Jukka Siikavire ja sanoitukset on tehnyt Pauli Hanhiniemi. Ohjauksesta vastasi Ilkka Laasonen ja koreografian teki Ari Numminen.

Rovaniemen pääkirjaston Lappi-osastolta löytyy musiikkinäytelmän käsikirjoitus (52 lehteä) ja se on lainattavissa. Lappi-osaston leikekokoelmasta löytyy myös useampia artikkeleita , joissa kerrotaan musiikkinäytelmän valmistelusta. Paljon on kirjoitettu myös esityksen koreografiasta. Kaiken kaikkiaan esitys oli hyvin suosittu, ja sen tähden tekstiselosteet oli tehty useilla eri kielillä. Näytelmä ei kiertänyt muualla.

Tänä syksynä on ilmestynyt myös Pälvi Rantalan toimittama Kuohuva talo -historiikki Rovaniemen kaupunginteatterista vuosilta 1975-2019.