Milloin on Ankin nimipäivä? Nimi on väännös ruotsin Agnetasta, mutta nimipäivää ei googlaamalla löydä. Tiedosta hyvin kiitollinen.

Kysytty

Milloin on Ankin nimipäivä? Nimi on väännös ruotsin Agnetasta, mutta nimipäivää ei googlaamalla löydä. Tiedosta hyvin kiitollinen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Agnetan perinteinen suomalainen vastine on Aune, jonka nimipäivä on 21.1. Tuolla samalla päivällä oli ennen (viimeksi v. 1907) meikäläisissäkin kalentereissa sellaisia nimimuotoja kuin Agneta, Agnes, Agne ja Agneeta.
Nykyisessä Suomen ruotsinkielisessä kalenterissa Agneta on samoin 21.1.

Vanhoja suomalaisia kalentereita luettavissa osoitteessa
http://almanakka.helsinki.fi/

Etunimet / Kustaa Vilkuna ; toim. Pirjo Mikkonen. - 4. uud. p. - Otava, 2005.