Milloin käytetään ruumispusseja (body bag) vainajan käsittelyssä ja krematoroidaanko koskaan ketään ruumispussissa?

Kysytty

Milloin käytetään ruumispusseja (body bag) vainajan käsittelyssä ja krematoroidaanko koskaan ketään ruumispussissa?

Vastaus

Vastattu

Muutaman lehtiartikkelin mukaan, esim. Aamulehti 19.9.2017, puolustusvoimien hankkimia  ruumispusseja käytetään kaatuneiden kantamiseen ja säilyttämiseen ennen arkutusta.

https://www.aamulehti.fi/a/200401220

Tämän enempää tietoa ei löytynyt.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ruumispusseja käytetään (ainakin Yhdysvalloissa) joissakin tilanteissa ruumiin kuljettamiseen kuolinpaikalta oikeustieteelliseen tutkimukseen, jotta esimerkiksi henkirikoksen tapahduttua kaikki todistusaineisto (hiukset, kuidut yms.) pysyy ruumiin mukana.
Ks. esim. Knight's Forensic Pathology (Saukko & Knight) 2015, s. 9.