Otsikko
Milloin Adalmiina viettää nimipäiväänsä? Mistä Adalmiina nimi on peräisin?

Kysytty

Milloin Adalmiina viettää nimipäiväänsä? Mistä Adalmiina nimi on peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erilaisista etunimien historiaa käsittelevistä kirjoista ja vastaavilta nettisivuilta ei valitettavasti löydy yksiselitteistä tietoa Adalmiina-nimen alkuperästä ja nimipäivästä. Mahdollisesti nimi on sadun kirjoittajan Topeliuksen muodostama. Nimen alku kuitenkin on muinaisaksan adal-, adel-, joka tarkoittaa 'jaloa, jalosukuista' ja joka on varsin tavallinen saksalaisperäisissä nimissä, esim. naispuoliset Adelgunde, Adelheid, Adelhilde, Adalberta, Adelie, miespuoliset Adalbero, Adalbert, Adalfried (Alfried), Adalger (Elger). Loppu sitten olisi tuttu Miina, joka on lähtöisin Vilhelmiinasta (miespuolinen vastine Vilhelm). Nimipäiväksi Adalmiinalle voisi edellisen perusteella ajatella (alkuosan mukaan) 16.12. (Aada, Ada), 27.7. (jonka Heidi tulee samanalkuisesta Adelheidistä) tai (loppuosan mukaan) 26.5. (Miina).

Etunimet / Kustaa Vilkuna ; toim. Pirjo Mikkonen. - 4. uud. p. - Helsinki, 2005.

Tietoa etunimien yleisyydestä löytyy sivulta https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1