Millaista on lapsen elämä Virossa?

Kysytty

Millaista on lapsen elämä Virossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valaistusta kysymykseesi saat esimerkiksi kirjasta Lasten turvattomuus Suomessa ja Virossa, Kuopion yliopisto 1995. Kirjan saatavuustiedot löytyvät Helsingin kaupunginkirjaston Plussa-tietokannasta.

Helsingin Sanomat on julkaissut aiheesta lukuisia artikkeleita. Niihin voit tutustua pääkirjaston uutisalueella. Viron lapsista ja perheistä on kirjoitettu ainakin suraavissa Helsingin Sanomien numeroissa: 8.2.97 Virolaislapsia opetetaan omalla äidinkielellä, 22.3.98 Virossa lasta ei paimenna kännykkä vaan laki, 5.9.98 Lapsipornon uskotaan lisääntyneen hälyttäväsi Itämeren maissa, 29.6.99 Rahapula uhkaa Viron kansan terveyttä, 10.12.99 Työelämä vaikeuttaa virolaisnaisten äitiyttä, 17.1.2000 Viron katulapset kuvasivat elämäänsä. Lisäksi Aleksi-lehtitietokannasta löytyi viitteitä aiheestasi. Liitän viitelistan oheen:

Mallitoimistot lähettävät 12-15-vuotiaita lapsia maailmalle omin päin : mallin työt houkuttelevat virolaistyttöjä. Lotila, Sami Anna 1999, nro 44, sivu 8-11, 132

Tallinna lapsen silmin. Keränen, Sirkku Lapsen maailma 1999, nro 6-7, sivu 46-47

Virolaista satua : konkkamuorin ja näpsäkääpien maailma. Nummenpää, Lauri Tyyris Tyllerö 1999, nro 1, sivu 5-8, 49

Kulttuurin ja sukupuolen vaikutus lasten lelupreferensseihin. Keskinen, Soili. Kasvatus 1998, nro 5, sivu 501-508, 552

Viro yrittää sopeuttaa venäläisiä kulttuuriinsa : venäjänkieliset lapset oppivat viroa maalaisperheissä. Rislakki, Jukka HS 1998-04-19

Kotiasiat pelottavat virolaislasta. Arola, Hilkka Sosiaalivakuutus 1994, nro 4, sivu 12-13, 39-40, 41

Viron äitien sitkeä kamppailu lasten huomisesta. Virtanen, Heini Kodin kuvalehti 1994, nro 17, sivu 70-73

Virolainen lastenpsykiatria etsii uusia hoitomuotoja. Saarnio, Merja Mielenterveys 1992, nro 6, sivu 23-25

Virossa tutkittiin, miten televisio-ohjelmat vaikuttavat lapsiin. Leino, Mare Lapsen maailma 1991, nro 2, sivu 32-33

Perhe-elämä samantapaista Eestissä ja Suomessa. Hujala, Anne Lapset ja yhteiskunta´1986, nro 9, sivu 498-499