Etsimme tietoa virolaisen lapsen kouluoloista/arkielämästä. Kysymys liittyy tutkivan oppimisen projektiimme "Millainen maa on Viro", joka julkaistaan Maurissa…

Kysytty

Etsimme tietoa virolaisen lapsen kouluoloista/arkielämästä. Kysymys liittyy tutkivan oppimisen projektiimme "Millainen maa on Viro", joka julkaistaan Maurissa. Ryhmätyöläiset ovat peruskoulun neljäsluokkalaisia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston kokoelmista ei virolaisen lapsen arkielämästä löytynyt paljon tietoa. Lähinnä aiheeseen sopiva voisi olla Kuopion yliopiston julkaisu Lasten turvattomuus Suomessa ja Virossa. Kannattaisi ehkä käydä tutkimassa Nuorisotiedon kirjaston internetsivuja, jotka löytyvät osoitteesta http://www.alli.fi/kirjasto/ Etusivulta löytyy hakusanaluettelo, josta etsittäessä sanalla viro löytyy 31 viitettä. Artikkelitietokanta Aleksista löytyi katkaistuilla hakusanoilla viro* lapse* 28 lehtiartikkeliviitettä, joista ainakin Helsingin Sanomissa 30.4.2000 ollut artikkeli Normaalin Viron lapset (haastattelussa virolaisia nuoria) ja Kodin Kuvalehden (1994, n:o 10) artikkeli Viron äitien sitkeä kamppaili lasten huomisesta vaikuttivat sopivilta. Aleksi-tietokannasta voi hakea tietoa joko itse kirjaston työasemilta tai pyytää kirjastonhoitajaa tekemään haun.