Otsikko
Millaista aineistoa talletetaan Kansallisarkiston alaiseen saamelaisarkistoon? Ja mistä voin löytää saamelaisarkiston nettisivut?

Kysytty

Millaista aineistoa talletetaan Kansallisarkiston alaiseen saamelaisarkistoon?
Ja mistä voin löytää saamelaisarkiston nettisivut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saamelaiskulttuurikeskus Sajoksen sivuilla (https://www.sajos.fi/sajos/saamelaisarkisto) on aika niukasti tietoa Saamelaisarkistosta:

Saamelaisarkiston tehtävänä on
• tukea ja edistää saamelaisia koskevaa tieteellistä tutkimusta
• vahvistaa saamelaiskulttuuria ja lisätä saamelaisia koskevaa historiatietoa
• huolehtia saamelaisia ja saamelaisaluetta koskevien asiakirjojen digitoinnista
• tuoda asiakirjat asiakkaiden saataville kansallisarkiston verkkopalvelujen kautta.

Suomi.fi-palvelussa on lisätietoa (https://www.suomi.fi/palvelut/palvelupiste/saamelaisarkisto-kansallisar…):

"Kansallisarkistoon kuuluva Saamelaisarkisto palvelee sinua, olit sitten tutkija tai kansalainen. Käytössäsi ovat Saamelaisarkistoon sijoitetut analogiset asiakirjat sekä asiakaspäätteellä kaikki digitaalisiksi muunnetut Kansallisarkiston aineistot.

Arkistossa säilytetään saamentutkimukselle merkittävien iyksityishenkilöiden, sukujen, yhdistysten, säätiöiden ja yritysten arkistoja. Sen lisäksi saamelaisviranomaiset siirtävät pysyvästi säilytettävät paperiasiakirjansa Saamelaisarkistoon."

Saamelaisarkiston digitoitu materiaali on haettavissa Nuohtti-tietokannasta, https://www.nuohtti.com/?lng=fi

Lisätietoa kannattaa kysyä suoraan Saamelaisarkistosta.