Millaisia unia sokeat näkevät?

Kysytty

Millaisia unia sokeat näkevät?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Duodecimin terveyskirjastossa on tällainen toteamus: "Myös sokeat näkevät unia, vaikkakin heidän unissaan muut aistimukset ovat etusijalla (Hyyppä, Partinen 1985, 58; Ullman, Zimmerman 1982, 28).

Näkövammaisen ihmisen unien koostumus riippunee paljon siitä, onko näkökyky puuttunut aina vai onko se menetetty myöhemmin. Jälkimmäisissä tapauksissa tuskin on eroa näkevän ja näkövammaisen unissa.

Toisaalta myös näkevien unien kuvaileminen kysyjän tarkoittamalla tavalla on tietysti mahdotonta, koska ihmiset näkevät mitä erilaisimpia unia. Mutta jos kysyjä tarkoittaa eroa näkevien ja ei-näkevien välillä, uskoisin tuon terveyskirjaston toteamuksen olevan lähinnä todellisuutta. Unien syntymekanismia ei täysin tunneta tai ymmärretä, mutta mitä ilmeisimmin unennäkö ei ole riippuvainen näkökyvystä, jos loppujen lopuksi mistään yksittäisestä aistimuksesta. Kysymys siitä, voiko unia esiintyä ilman mitään aistikokemuksia, lienee avoin.

Asiaa paremmin tuntevat saisivat mielellään täydentää tätä vastaustani.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto