Otsikko
Millainen oli Sebastian Gripenbergin historia? Käsittääkseni hän oli historiallisesti merkittävä henkilö, mutta tietoa en löydä mistään? - Suomen ensimmäinen…

Kysytty

Millainen oli Sebastian Gripenbergin historia? Käsittääkseni hän oli historiallisesti merkittävä henkilö, mutta tietoa en löydä mistään?
- Suomen ensimmäinen maatalousministeri
- toi sokerijuurikkaan viljelyn Suomeen
- oli rehtorina Mustialan maatalousoppilaitoksessa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sebastian Gripenberg (1795-1869) oli senaattori, Mustialan maanviljelyskoulun johtaja, kartanonomistaja ja vapaaherra. Gripenberg syntyi Voipaalan kartanossa Sääksmäellä sotilassukuun ja lähtikin aluksi sotilasuralle, mutta teki merkittävän osan elämäntyöstään maanviljelyn parissa. Hän edisti sukukartanollaan Voipaalassa uusia viljelymenetelmiä, viljeli vuodesta 1833 sokerijuurikasta ja perusti sokeritehtaan. Vuonna 1837 hänet nimitettiin Mustialan maanviljelyskoulun johtajaksi.

Lisää tietoa Sebastian Gripenbergistä löydät Suomen kansallisbiografian osasta 3 (2004), jossa on Raimo Savolaisen kirjoittama artikkeli hänestä. Artikkelin lopussa mainitaan lisäksi seuraavat lähteet:

Artikkelit:
J. R. Danielsson-Kalmari: Arseni Zakarevski ja Sebastian Gripenberg
Historiallinen aikakauskirja 1913 ; n:o 4

Nieminen, V.: Miten Mustialan maanviljelysopisto perustettiin
Yhteiskuntatieteellinen aikakauskirja 1912

Kirja:
Gripenberg, G. A.: Generalmajor Hans Henrik Gripenberg : en biografisk konturteckning, 1937
(Hans Henrik Gripenberg oli Sebastian Gripenbergin isä.)