Otsikko
Millä tavoin boheemius linkittyy läntisen Tsekin tasavalllan alueella sijaitsevaan Böömiin (engl. Bohemia)?

Kysytty

Millä tavoin boheemius linkittyy läntisen Tsekin tasavalllan alueella sijaitsevaan Böömiin (engl. Bohemia)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmeisesti ranskalaiset 1400-luvulla luulivat mustalaisten tulevan juuri Böömistä ja boheemi kuvasi mustalaisten tapaa elää vakiintuneiden yhteiskunnallisten tapojen ulkopuolella ja muutenkin vähän epäsovinnaisesti. Boheemius on siis ollut synonyymi vaeltaville mustalaisille ja heidän elämäntyylilleen, ja samalla he ovat ranskalaisten mukaan olleet "bohemialaisia" eli Böömistä kotoisin. Todennäköistä on, että ranskalaiset ovat saaneet ensikosketuksen mustalaisista juuri Böömistä, jolloin virheellinen ajatus siitä, että he ovat Böömistä, on päässyt syntymään.

Boheemi – Wikipedia

bohemian | Etymology, origin and meaning of bohemian by etymonline