Otsikko
Millä perusteella jonkun suomalaisen sukunimen voi suojata? Eli onko sukunimen täytettävä jotkut tietyt ehdot tullakseen suojatuksi, sillä ei varmaankaan esim…

Kysytty

Millä perusteella jonkun suomalaisen sukunimen voi suojata? Eli onko sukunimen täytettävä jotkut tietyt ehdot tullakseen suojatuksi, sillä ei varmaankaan esim. Virtasta pysty suojaamaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1800-1900 -lukujen vaihteessa Suomalaisuuden Liitto rekisteröi suojattuja nimiä ylläpitämäänsä sukunimiluetteloon maksua vastaan.
Lisäksi suojatulla sukunimellä tarkoitetaan nimilain 12.1$ mukaan nimeä, jonka yleiseti tiedetään vakiintuneen kotimaisen tai vierasmaalaisen suvun nimeksi.

Suojatuista sukunimistä löytyy tietoa teoksesta Sukunimiopas - Suojatut sukunimet. Suomalaisuuden liitto 1994 (kirjan saatavuuden voi tarkistaa Piki-verkkokirjastosta, osoitteesta http://kirjasto.tampere.fi/Piki?formid=find2 ), tietoa löytyy myös osoitteesta http://www.genealogia.fi/st/2000-2-11.htm

Nimilaissa on määritelty, mitä nimiä ei voida ottaa uudeksi sukunimeksi (4.luvun 12. pykälä). Laki löytyy osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850694

43 ääntä

Kommentit

Kysymys oli: Millä perusteella jonkun suomalaisen sukunimen voi suojata?

Vastauksessa ei todellakaan kerrottu, millä perusteella sukunimen voi suojata.

Suomalaisuuden liiton teoksestakaan Sukunimiopas: Suojatut sukunimet ei löydy perusteita sukunimen suojamiseen. Siellä annetaan ainoastaan neuvo ottaa yhteyttä liittoon, liiton sivulla ei ole enää listaa suojatuista nimistä, vaan tietoa nimen muuttamisesta yleensä http://www.suomalaisuudenliitto.fi/?page_id=314.

Sukunimen suojaaminen ei vaadi mitään erityisiä toimenpiteitä, sillä Suomen nimilain mukaan kaikki käytössä olevat eli väestörekisteriin kirjatut sukunimet ovat suojattuja. Suojaus ei tosin estä nimen ottamista, mikäli tietyt edellytykset täyttyvät. Esimerkiksi jos sukunimi on ollut esivanhempien laillisessa käytössä, se voidaan hyväksyä uudeksi nimeksi. Sitä taas ei voi lainsäädännön mukaan estää mitenkään.

Suomalaisuuden liiton aikoinaan julkaisemalla listalla ”Sukunimiopas; Suojatut sukunimet”. ei kuitenkaan ollut mitään juridista merkitystä. Osoitteesta http://www.genealogia.fi/st/2000-2-11.htmlöytyy hyödyllinen Urpo Kankaan artikkeli, jossa kerrotaan lisää suojatuista sukunimistä. Nimilaki löytyy Finlex-tietokannasta osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850694.
Kirjastonhoitaja

1800-1900 -lukujen vaihteessa Suomalaisuuden Liitto rekisteröi suojattuja nimiä ylläpitämäänsä sukunimiluetteloon maksua vastaan'? Anteeksi vain, mutta sain
viime vuosikymmenellä täkäläisestä kirjastosta pienen kirjasen lainaksi nimeltään
"Suojatut sukunimet". Siinä minun tämä, ristimänimekseni saatu, sukunimi on kyllä
suojattu 1934! Että EIPÄ MENNÄ AIVAN VUOSISADAN VAIHTEESEEN VASTOIN PAREMPAA TIETOAAN.

'Suomalaisuuden liitto'? Tuolla nimikkeellä tulisi olla sen verran vakaa tietopohja, ettei ainakaan väitä kaikkia nimiä yleisesti "suojatuiksi vuosisadan vaihteessa", siis 1800- 1900- vaihteessa. Em kirjassa ('Suojatut sukunimet') luki, jotta 1921 mennessä piti olla kaikilla virallinen sukunimi tai sellaisen viimeistään otettava joko valiten itse tai sitten se määrättiin. Mutta oltava on. Suomessa lienee yhä vanhoja taloja, joiden paikan nimeksi saattoi tulla isäntänsä etunimi. Meidän isämme alkuperäinen kotitalo oli vuodelta 1865, mutta sukunimi suojattu 1934 tuon kirjan mukaan.