Millä nimellä mahtanee kulkea se maakaistale, joka on Joensuun Ilo- ja Niskasaaren, sekä Eliel Saarisen puiston välissä kanavan kantakaupungista eroittamana…

Kysytty

Millä nimellä mahtanee kulkea se maakaistale, joka on Joensuun Ilo- ja Niskasaaren, sekä Eliel Saarisen puiston välissä kanavan kantakaupungista eroittamana.
En ole aikaisemmin kiinnitänyt huomiota asiaan, mutta ne muutamat kartat joita vilkaisin, eivät myöskään anna asialle selvyyttä. Edes Joensuun kaupungin julkaisemassa opaskartassa sitä ei ole nimetty.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uusimmissa kartoissa maakaistaletta ei ole nimetty. Joensuun kartassa vuodelta 1949 pitkulainen kaistale on nimeltään Kuhakivi ja kaupungin puoleinen vastaranta on Vallinporras. Siihen väliin on Joensuun kanavaa rakennettu. Kanavoinnin jälkeen Kuhakiven kärkeä on nimitetty Kanavaniemeksi, jonne on pystytetty Pielisjoen kanavoinnin muistomerkki.

Lähteet:

Joensuun kaupunki 1848-1948 : satavuotis-muistojulkaisu. Joensuu 1949.

Joensuun kaupungin historia 1 : 1848-1920. Joensuu 1985.

Pielisjoen rakentamisen ja kaupunkikosken alueen historiaa. Moniste. 1968.