Miksiköhän suomalaiseksi nimeksi on venäläinen nimi NIKIFOROV -muutettu ?????

Kysytty

Miksiköhän suomalaiseksi nimeksi on venäläinen nimi

NIKIFOROV -muutettu ?????

KONSTANTIN NIKIFOROV v.1932

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sirkka Paikkalan Se tavallinen Virtanen: Suomalaisen sukunimikäytännön modernisoituminen 1850-luvulta vuoteen 1921 -teoksesta löytyi tieto (s. 400) että vuonna 1918 nimi muodossa Nikiforow olisi suomalaistettu Nortamoksi. Tämä suomennos ei ehkä kuitenkaan liity Konstantin Nikiforoviin.

Muita suomennoksia emme lähteittemme avulla löytäneet:

- Snellmanin kunniaksi sukunimet suomalaisiksi : Snellmanin 100-vuotispäivän 12.5.1906 suuri sukunimien suomalaistamispäivä Tampereella ja muuallakin Suomessa / Juha Javanainen (2006)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_suomalaistetuista_sukunimist%C3%A4

Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelun mukaan sukunimi Nikiforov on tai on ollut Suomessa 122 henkilöllä, joista  entisenä nimenä 18 henkilöllä. Aika harvalla nimi on siis muuttunut.

2 ääntä

Kommentit

Konstantin NIKIFOROV (Nikiforoff) on muuttanut v. 1932 sukunimensä
ollessaan jo hovineuvos nimeksi NORMANEN .

Korjaus edelliseen ; Konstantin NIKIFOROFF k. 1933 , muutti sukunimeksi NORMAS,
ei Normanen !