Otsikko
Miksi vuosiluku merkitään joskus roomalaisin numeroin? Erityisesti elokuvien lopputeksteissä tätä näkee.

Kysytty

Miksi vuosiluku merkitään joskus roomalaisin numeroin? Erityisesti elokuvien lopputeksteissä tätä näkee.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Televisio-ohjelmien ja elokuvien lopputeksteissä roomalaiset numerot ovat pitkään olleet käytäntö. Tavan uskotaan saaneen alkunsa, jotta katsojilta hämääntyisi elokuvien tai televisio-ohjelmien valmistusvuosi. Näin elokuvia ja televisio-ohjelmia voidaan markkinoida pitempään. Lopputeksteissä on yleensä tekijänoikeusvuosi. Esim. © MMIII

Suomalaisissa elokuvissa lopputekstit yleistyivät 1970-luvulla. Niissä copyright vuosi merkitään arabialaisin numeroin.

Ks. http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/1934990.stm

2 ääntä

Kommentit

Yleisesti olen pitänyt roomalaisia numeroita nimenomaan järjestysnumeroina (asia selviää esim. kuninkaallisten nimissä tai palkintopodiumissa). Arabialaiset käyvät sitten muuhun käyttöön. Tässä mielessä olen pitänyt roomalaisia numeroita esim. kellotaulussa kerrassaan virheellisinä, samaten kyllä vuosiluvuissa. Eihän kello voi olla esim. puoli ensimmäinen tai 20:s yli neljäs tai jotain. Samalla logiikalla eläisimme nyt vuotta kahdestuhanneskahdeskymmenes ensimmäinen. Sama lyhyesti siis 2021:s.

Kellokalle: Jos roomalaiset numerot ovat järjestysnumeroita sellaisinaan, miksi saksan kielessä niihinkin lisätään piste tarkoitettaessa järjestysnumeroa?

Saksan kielessä ei noudateta suomen kielen välimerkkisääntöjä, esimerkiksi tässä tapauksessa. Jopa toistensa naapurikielissä ruotsissa ja norjassa merkitään järjestysluvut eri tavoilla.