Miksi Tuulen viemää -romaaneja ei siirretä hyllyistä varadtoon? Kirjan rasistisuus on kuitenkin kansainvälisesti tunnustettu. Tummat kuvataan kirjassa…

Kysytty

Miksi Tuulen viemää -romaaneja ei siirretä hyllyistä varadtoon? Kirjan rasistisuus on kuitenkin kansainvälisesti tunnustettu. Tummat kuvataan kirjassa orjuutetussa ja alistetussa asemassa samalla kun kirjan päähenkilöt suhtautuvat heihin rasistisesti.
Joten onko mitään syytä pitää kirjaa esillä tai ylipäätään Suomen kirjastojen valikoimassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastotyön eettiset periaatteet (Kirjastoalan etiikkatyöryhmä, 2009) velvoittavat kehittämään kirjaston kokoelmia ammatillisin perustein. Suomen kirjastoissa lähdetään hyvin harvoin kokonaan poistamaan teosta kokoelmista sen vuoksi, että sen maailmankuva ei ole kestänyt aikaa. Teos päätyy avohyllyistä varastoon yleensä silloin kun sen lainauskysyntä vähenee. Tuulen viemää -romaanille näin ei ole kuitenkaan käynyt, vaan sen romanttinen draama vetoaa yhä moniin lukijoihin, vaikka arvomaailman kyseenalaisuus onkin tiedossa.

Kirjastot voivat kuitenkin herätellä keskustelua kirjallisuuden ihmis- ja maailmankuvista vaikkapa teosesittelyillä. Esimerkiksi Jyväskylän kaupunginkirjastossa on käytössä ”Tästä kirjasta keskustellaan” -laput, joita on silloin tällöin laitettu sellaisten kirjojen väliin, joiden sisältö on tavalla tai toisella kiistanalainen tai kysymyksiä herättävä. Ehkäpä myös Tuulen viemää -romaanin voisi merkitä tällä lapulla.

Kirjastotyön eettiset periaatteet: https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/content/liite_3176.pdf (luettu 16.9.2020)

Pohdintaa Tuulen viemää -elokuvan maailmankuvasta: https://kulttuuritoimitus.fi/artikkelit-kolumnit/kolumnit-ja-esseet/tuulen-viemaa-on-upea-draama-mutta-sen-maailmankuva-on-umpirasistinen-ja-vaarallinen/