Miksi ruoantähteet tiskatessa ja lika pyykätessä irtoavat paremmin lämpimässä kuin kylmässä vedessä?

Kysytty

Miksi ruoantähteet tiskatessa ja lika pyykätessä irtoavat paremmin lämpimässä kuin kylmässä vedessä?

Vastaus

Vastattu

Lian irrottamiseksi pinnoilta tarvitaan monen tekijän yhteispeliä. Puhdistumiseen vaikuttaviksi tekijöiksi mainitaan yleensä kemiallinen energia, mekaaninen energia, lämpöenergia ja aika. Mainitut tekijät voivat jossain määrin korvata toisiaan eli jos yhtä vähennetään, toista on lisättävä. Jos esimerkiksi puhdistusainetta on niukalti tai ei lainkaan (jolloin kemiallista energiaa saadaan ainoastaan vedestä) eli kemiallista energiaa puuttuu, sitä voidaan korvata mekaanisella energialla eli hankauksella.

Veden lämpö tehostaa puhdistusaineen toimintaa. Muita lämpötilaan liittyviä positiivisia tekijöitä ovat lian tartuntavoimien heikkeneminen, lian viskositeetin aleneminen, rasvalian sulaminen, pesuliuoksen alustaan tunkeutumisen nopeutuminen, kemiallisten ja entsymaattisten reaktioiden nopeutuminen ja lian liukenevuuden lisääntyminen.

Lähteet:
Marja Aulanko, Pesu- ja puhdistusaineet : johdatus siivouskemiaan
Marja Tuominen, Nina Routi & Kristiina Aalto, Puhdas raikas koti