Miksi rannekelloa pidetään tavallisesti vasemmassa ranteessa?

Kysytty

Miksi rannekelloa pidetään tavallisesti vasemmassa ranteessa?

Vastaus

Vastattu

Se, että vasemmasta on tullut "oikea" käsi pitää rannekelloa, juontaa juurensa ihmisten oikeakätiseen enemmistöön (85-90%). Perinteiset mekaaniset rannekellot suunniteltiin oikeakätiselle käyttäjälle: vetonuppi oli kello kolmen kohdalla, ja kun kelloa piti vasemmassa kädessä, se oli helppo vetää ja asettaa oikeaan aikaan oikealla kädellä poistamatta kelloa ranteesta. Oikeassa kädessä olevan "oikeakätisen" kellon vetonupin käsittely vasemmalla kädellä on paljon hankalampaa. Jotkut luksuskellojen valmistajat ovat sittemmin tuoneet markkinoille myös vasenkätisiä malleja.

Moni vasenkätinen rannekellon käyttäjä pitää kuitenkin kelloaan kaikesta huolimatta oikeassa kädessä, koska ei-hallitseva käsi saattaa tuntua luontevammalta paikalta kellolle - aivan niin kuin vasen käsi oikeakätisillä.

Lähteet:
https://watchbandit.com/why-should-you-wear-your-watch-on-the-left-wrist-heres-the-answer/
https://www.livescience.com/what-causes-left-handedness.html

Rannekellotietoutta suomeksi:
Joona Vuorenpää, Kellomies : rannekellot ajan käyttöesineinä ja harrasteena