Haluaisin tietää kaiken mahdollisen Suomen juoma- ja tapakulttuureista, Teen englanninkielisen esitelmän.

Kysytty

Haluaisin tietää kaiken mahdollisen Suomen juoma- ja tapakulttuureista, Teen englanninkielisen esitelmän.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheeseen liittyviä teoksia voit hakea pääkaupunkiseudun yhteisluettelosta http://www.libplussa.fi/
Vaihda hakulomakkeeseen asiasana ja hakusanoiksi tapakulttuurin osalta: Käytösoppaat, tapakulttuuri, tavat, kansantavat juomakulttuurin osalta: Alkoholi, alkoholijuomat, alkoholinkäyttö, historia, alkoholikulttuuri, juomatavat. Muista tarkistaa samalla teosten saatavuustiedot.

Libplussasan teoksia juomakulttuurista
Turunen, Ari : Humalan henki, eli, Juomatapojen tarina Atena, Jyväskylä, 1999
Suomalaiset juomatavat 1968, 1976, 1984, 1992 ja 1996--juomatapatutkimuksen perustaulukoita ja julkaisuluettelo. Österberg, Esa: Alkoholin kulutus ja juomatavat Helsingissä 1990-luvun alussa
Alkoholipoliittinen tutkimuslaitos, [julk.] Helsingin kaupunki sosiaalivirasto, päihdeasiaintoimisto, ehkäisevän työn yksikkö Helsingin kaupunki, Helsinki, 1995. Koistinen, Paavo Onko yksikin liikaa--alkoholin käytöstä ja sen seurauksista Yliopistopaino, Helsinki, 1994
Suomalaisen juomatavan salaisuus--puheenvuoroja suomalaisesta elämäntavasta / [toimittanut Anders Blom] Marli, [Turku], 1992. Pyörälä, Eeva Nuorten aikuisten juomakulttuuri Suomessa ja Espanjassa
Alkoholipoliittinen tutkimuslaitos, Helsinki, 1991. Mäntylä, Ilkka Viinissä totuus--viinin historia Suomessa [Otava], [Helsinki], 1998. Mäkelä, Klaus: Valtio, väkijuomat ja kulttuuri--kirjoituksia Suomesta ja sosiologiasta Gaudeamus, Helsinki, 1999. Peltonen, Matti Kerta kiellon päälle--suomalainen kieltolakimentaliteetti--vuoden 1733 juopumusasetuksesta kieltolain kumoamiseen 1932. Hella, Heikki Alkoholiverotuksen vaihtoehtoja ja vaikutuksia Elinkeinoelämän tutkimuslaitos, Helsinki,1997.

Verkkojulkaisu

http://193.167.132.90/neuvoa-antavat/tutkimus/main.htm sivulta löytyy Stakesin ehkäisevän päihdetyön julkaisuja.

Libplussasan teoksia tapakulttuurista
Sillanpää, Merja Happamasta makeaan--suomalaisen ruoka- ja tapakulttuurin kehitys [Finfood], [Vantaa], 1999. Keinonen, Mirja Suomalainen ensivaikutelma--kansainvälistyjän tapakulttuuri
Kansainvälisen kaupan koulutuskeskus, [Helsinki], 1999. Isotalo, Merja Talon tavat ja väen vaatteet--suomalaisen tapa- ja vaatetuskulttuurin opinto-opas Maa- ja kotitalousnaisten keskus, [Helsinki], 1999. Isotalo, Merja Joulusta juhannukseen, häistä läksiäisiin--suomalaisen juhlaperinteen ja kansanhuvien opinto-opas Maa- ja kotitalousnaisten keskus, [Helsinki], 1999

Verkkojulkaisu
Kansanterveyslaitoksen tiedotuslehti 5/99 http://www.ktl.fi/ktlehti/ on teemanumeroltaan ruokakulttuuri, lehti on luettavissa PDF-muodossa.

Muutama englanninkielinen teos aiheista, koska mainitsit tekeväsi englanninkielistä esitelmää.
Demystifying Russian drinking--comparative studies from the 1990s / edited by Jussi Simpura and Boris M. Levin Stakes, Helsinki, 1997. Montanari, Massimo The culture of Blackwell, Oxford, 1996
Grönberg Garcia, Sinikka Suomi specialties--Finnish celebrations--recipes and traditions Penfield Press, Iowa City, IA, 1998. Hunter, Adriana Collins pocket reference etiquette HarperCollins, Glasgow, 1994.