Miksi muskettisotureita kutsutaan kirjoissa muskettisotureiksi, jos he ovat kuuluisia miekkailijoita? Olen luullut, että musketti on ampuma-ase.

Kysytty

Miksi muskettisotureita kutsutaan kirjoissa muskettisotureiksi, jos he ovat kuuluisia miekkailijoita? Olen luullut, että musketti on ampuma-ase.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muskettisoturit ovat saaneet nimensä aseesta, jolla Ludwig XIII varusti joukko-osaston vuonna 1622. Pitkäpiippuinen musketti korvasi hakapyssyn. Musketti pystyi lävistämään jopa metallilevyn, mutta asetta oli hankala käyttää, koska se painoi 7-9 kiloa ja se piti ammuttaessa asettaa haaratukeen. Kokenut musketööri pystyi laukaisemaan aseensa ja lataamaan sen uudelleen 30-60 sekunnissa.
Nimestään huolimatta muskettisoturien tärkein ase oli kuitenkin kalpa, joka oli aina mukana käden ulottuvilla. Kalpa oli yhden käden pistomiekka, jonka terää yritettiin taistelussa työntää vastustajan vartaloon. Muskettisoturit niittivätkin mainetta taitavina miekkailijoina.