Mikä on puoliautomaattihaulikon käyttöikä ts. montako laukausta aseella keskimäärin voi ampua?

Kysytty

Mikä on puoliautomaattihaulikon käyttöikä ts. montako laukausta aseella keskimäärin voi ampua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asekirjoista ei löytynyt arvioita haulikoiden käyttöijistä. Syynä saattaa olla se, että aseen käyttöikään vaikuttaa niin moni asia. Aseen laatu ensimmäisenä. Katselin asekauppojen lupaamia takuita aseille niin ne jo vaihtelivat kahdesta seitsemään vuoteen riippuen valmistajasta.

Toinen iso tekijä, joka vaikuttaa aseen käyttöikään on se, miten sitä on huollettu. Tapio Suihkon kirjassa Aseiden rakenne ja toiminta (2008) kerrotaan, että kun asetta hoidetaan hyvin, niin sen toiminnallinen käyttöikä pitenee. Hän suosittaa vuosittaista kausihuoltoa, jonka lisäksi perushuoltoa laukausmääristä ja käyttöolosuhteista riippuen 5-10 vuoden välein.

Kannattaa olla yhteydessä johonkin aseita myyvään liikkeeseen, he osaavat varmaan alan asiantuntijoina arvioida asiaa paremmin. Alavudella aseita näyttää myyvän ainakin Kimmon Konepaja Oy, Rekolansuora 10.