Otsikko
Miksi julkisia väestönsuojia ei rakenneta enemmän?

Kysytty

Miksi julkisia väestönsuojia ei rakenneta enemmän? Tiedän kyllä että isoissa taloyhtiöissä, toimistotaloissa, kouluissa, kauppakeskuksissa, liikuntatiloissa ja sairaaloissa on oltava oma väestönsuoja nykyään. Sekö on se syyt? Eikö sitten maaseudulla olisi hyvä louhia kallioon väestönsuojia?

Vastaus

Vastattu

Hyvä kysymys.

Pelastuslaki määrää, että "71 § (28.12.2018/1353) Väestönsuojan rakentamisvelvollisuus uudisrakentamisen yhteydessä

Rakennuksen omistajan on uudisrakentamisen yhteydessä tehtävä rakennukseen tai sen läheisyyteen väestönsuoja, jonka suuruudeltaan voidaan arvioida riittävän rakennuksessa asuvia, pysyvästi työskenteleviä tai muutoin oleskelevia henkilöitä varten."  toisaalta laki koskee vain suurehkoja rakennuksia tai rakennusryhmiä. "Väestönsuoja on rakennettava rakennusta tai samalla tontilla tai rakennuspaikalla olevaa rakennusryhmää varten, jos sen kerrosala on vähintään 1 200 neliömetriä ja siinä asutaan tai työskennellään tai oleskellaan muutoin pysyvästi. Teollisuus-, tuotanto-, varasto- ja kokoontumisrakennusta varten väestönsuoja on edellä tässä momentissa säädetystä poiketen rakennettava, jos rakennuksen tai rakennusryhmän kerrosala on vähintään 1 500 neliömetriä. Väestönsuojan rakentamisvelvollisuutta ei kuitenkaan ole, jos tontilla tai rakennuspaikalla tai yhteisessä väestönsuojassa on ennestään tässä laissa ja sen nojalla annetuissa asetuksissa säädetty määrä vaatimukset täyttäviä suojapaikkoja." Finlex

Pelastustieto-lehdessä 2.12.2019 Pekka Rajajärven haastattelussa kerrotaan, että Suomessa on kyllä kehitetty väestönsuojelua kovasti viimeisen 80 vuoden aikana. Pelastustieto

Toisaalta Iltalehden jutussa 5.7.2020 Arvostellaan jo olemassa olevien väestösuojien rapistumista ja uusien suojien puutetta. Jutun mukaan väestösuojien rakentamisyhdistys on tehnyt asiasta kantelun eduskunnalle kesällä 2020 "Väestönsuojien rakentamisyhdistys ajaa alan toimijoiden etua ja yhteistyötä. Yhdistys kanteli kesäkuussa eduskunnan oikeusasiamiehelle, koska se katsoo vuoden 2019 alusta voimaan tulleen uudistetun pelastuslain heikentäneen entisestään väestönsuojelun tasoa. Kyse on siitä, että lainmuutoksen jälkeen väestönsuojien rakentamista koskevista huojennuksista ei enää päätetä aluehallintovirastoissa, vaan kuntien rakennusvalvonnassa." Iltalehti

Myös Maaseudun tulevaisuus lehdessä on juttu väestösuojien puutteesta 12.10.2020. Samassa jutussa kerrotaan myös omakotialueiden suojauksesta esikaupunkialueilla ja maaseudulla. Maaseudun tulevaisuus

Kenties maaseudulla voisi turvata kyläyhteisöjen voimaan. Esim. Nahkela, joka haluaa säilyttää kyläkoulunsa ja siinä olevan väestösuojan. https://www.adressit.com/nahkela