Otsikko
Miksi eripaikkaan johtavaa portaalia kutsutaan joskus populaarikulttuurissa madonreiäksi?

Kysytty

Miksi eripaikkaan johtavaa portaalia kutsutaan joskus populaarikulttuurissa madonreiäksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Madonreikä on hypoteettinen tunneli läpi maailmankaikkeuden rakenteen. Alun perin puhuttiin Einsteinin - Rosenin sillasta. Siinä mustaksi aukoksi romahtanut tähti repi valtavalla gravitaatiollaan maailmankaikkeuden kudokseen aukon, johon materia katosi. Teorian mukaan musta aukko voisi olla yhteydessä toisaalla maailmankaikkeudessa sijaitsevaan valkoiseen aukkoon. Yhä hypoteettinen valkoinen aukko ei päästäisi mitään sisäänsä, mutta se sylkisi ulos mustaan aukkoon joutuneen materian.

Madonreiässä maailmankaikkeudessa olisi siis kaksi etäällä sijaitsevaa aukkoa, joiden välillä olisi silti yhteys. Fyysikot John Wheeler ja Charles Misner keksivät nimen vuonna 1957 julkaistussa artikkelissa. Heidän esittämässään vertauksessa maailmankaikkeus on kuin omenan kuori, jonka pinnalla kulkee mato. Mato voi kuitenkin kaivautua omenan läpi, jolloin se pääsee nopeammin toiselle puolelle omenaa kuin jos se kulkisi kuorta pitkin. Hypoteesin madonreikä olisi samanlainen oikopolku läpi avaruuden.

Lähteet:

Hotakainen, Markus. Mustat aukot - Ajan ja avaruuden rajalla. Otava, 2021. S. 182 - 83.

Tenkanen, Tommi. Matka mustaan aukkoon. Ursa, 2021. S. 248 - 250.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Madonreik%C3%A4