Miksi anoreksiaan saattaa liittyä maksan rasvoittuminen ja kolesterolin kohoaminen? Mistä voisi löytyä lisätietoa aiheesta?

Kysytty

Miksi anoreksiaan saattaa liittyä maksan rasvoittuminen ja kolesterolin kohoaminen? Mistä voisi löytyä lisätietoa aiheesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nälkiintyminen ja nopea painon pudotus kuuluvat muusta kuin alkoholista johtuvan rasvamaksataudin ravitsemuksellisiin syihin, mikä selittää taudin esiintymisen anorektikoilla. Kolesterolitason kohoaminen liittyy niin ikään maksan toimintaan: maksa on ainoa LDL-kolesterolin poistumisreitti elimistöstä, ja sen pinnalla olevien kolesterolipyydysten toiminnan teho ratkaisee, kuinka korkea kolesterolitaso on. Rasvamaksa tuottaa tyydyttyneitä rasvahappoja sisältäviä triglyseridejä enemmän kuin normaalisti. Tämä saa solut vähentämään omien kolesterolipyydystensä määrää: kun maksaan ulkopuolelta tulevan kolesterolin määrä näin vähenee, LDL-hiukkasia jää verenkiertoon ja kolesterolitaso nousee.

Lähteet ja kirjallisuutta:
Perttu Arkkila, Rasvamaksa. - Teoksessa Gastroenterologia ja hepatologia. Duodecim, 2013
Petri Kovanen, Timo Strandberg, Maarit Huovinen, Totuus kolesterolista. WSOY, 2011

5 ääntä

Kommentit

Tämä ei varsinaisesti vastannut kysymykseen, että miksi anoreksiassa maksa rasvoittuu? Siis miksi maksan toiminta heikkenee?