Miksi animaatiohahmot eivät yleensä vanhene?

Kysytty

Miksi animaatiohahmot eivät yleensä vanhene?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Animaatiohahmot ovat fiktiivisiä henkilöitä, jotka eivät vanhene, jos heidän tekijänsä tai julkaisijansa ovat päättäneet niin.

Animaatioelokuvien ja sarjakuvien hahmot ovat kuitenkin tärkeitä ihmisille, joten kysymystä on pohdittu enemmän tai vähemmän vakavissaan monelta kannalta. Animaatiohahmojen tulkitaan elävän "kelluvasssa aikajatkumossa", jossa erään näkemyksen mukaan aika kuluu vain esitysajan verran. Esim. Simpsonit-sarjan 29 tuotantokauden aikana esitettyjen jaksojen kokonaisajaksi on laskettu n. 10 vuorokautta. Näin vähäinen ikääntyminen ei näy ulospäin: vauva pysyy vauvana, koululaiset samalla luokalla. Teorian voi kyllä kumota se havainto, että sarjassa vuodenajat vaihtuvat.

Hahmon pitäminen yhden ikäisenä ja näköisenä on tekijöille nopeampaa ja halvempaa. Animaation tekijät vaihtuvat usein, joten vakioitu hahmo on helpompi piirtää "näköiseksi". Iättömän hahmon avulla on helpompi myös osoittaa se, miten ympäristö ja maailma muuttuvat. Tämä toteutuu selvästi esim. Aku Ankassa. Yleisökin on konservatiivista ja pitää tutusta hahmosta, joten julkaisijalla ei ole halua ottaa tarpeetonta riskiä. Vuosikymmenien mittaan animaatiohahmoista muodostuu sukupolvia yhdistävä yhteinen kokemus.