Mikähän lienee Puumala-nimen etymologia? Suomen luontoa ajatellen tuskin ainakaan puuma!

Kysytty

Mikähän lienee Puumala-nimen etymologia? Suomen luontoa ajatellen tuskin ainakaan puuma!

Vastaus

Vastattu

Puumala-nimen etymologia on epävarma. Nimi esiintyy ensimmäisen kerran kirjallisessa lähteessä v. 1541 muodossa Pomala. Nimen on arveltu perustuvan sukunimeen Puumalainen. Todennäköisempää kuitenkin on, että sukunimi perustuu la-loppuiseen asutusnimeen Puumala. On myös esitetty, että nimi juontuisi karjalaisesta ristimänimestä Pamoi, Pamu < ven. Pamfil. Kielentutkijat eivät ole pystyneet selittämään nimeä tämän tarkemmin.

Enonkoskelainen kieliharrastaja Ilmari Kosonen on hakenut selitystä ruotsin kielen sanoista ja paikannimistä. Puumala-nimen Puu olisi peräisin ruotsin sanasta bo eli 'voudin hallintokartano'. Loppuosan -mal(a) tarkoittaa ruotsin kielessä 'sorarantamaata'. Puumalan -la-pääte ei siis olisi asutuspääte, vaan sana mala, jossa loppu -a on ruotsin vanha monikkomuoto. Kososen mukaan Puumala tarkoittaisi voudin hallintokartanoa sorarannalla.

Mikkonen, Sukunimet, 2000

Puumalan perinnekeräyksen vuosijulkaisu 2020.3, Tulipahan sanottua. Toimittanut Kirsti Lähdesmäki.

9 ääntä

Kommentit

Occamia soveltaen sanoisin sen olevan puu-maa, jossa maa on lyhentynyt.