Mika Waltari ja Helsinki. Helsinki Waltarin elämässä ja kirjoissa. Waltarin suhtautuminen Helsinkiin.

Kysytty

Mika Waltari ja Helsinki. Helsinki Waltarin elämässä ja kirjoissa. Waltarin suhtautuminen Helsinkiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mika Waltarin Helsinki-aiheisia teoksia ovat Appelsiininsiemen, Isästä poikaan, Jättiläiset ovat kuolleet, Koiranheisipuu ja neljä muuta pienoisromaania, Kuka murhasi rouva Skrofin, Mies ja haave, Palava nuoruus, Surun ja ilon kaupunki, Suuri Illusioni.
Muita praktikumtyöhösi sopivia tiedonlähteitä ovat esim. Waltarin Kirjailijan muistelmia (toim. Ritva Haavikko), Markku Envallin Suuri illusionisti. Tirkkonen, Marja-Liisa: Suomalaisia kulttuurikoteja.

On myös tehty opinnäyte, joka sivuaa aihettasi: Tuomi, Sanna-Marja: Mika Waltarin Helsinki-trilogian ainekset, Helsinki : Helsingin yliopisto, 1991. Pro gradu -työ : Helsingin yliopisto, kotimainen kirjallisuus

Aihetta käsittelevät myös seuraavat artikkelit: Arohonka, Anssi: Kirjojen ja kirjailijoiden Töölö, Bibliophilos, 1999 (58) 1, ss. 18-23. Kaila, Katariina: 85 kertaa Waltari - Mika Waltarin muistomerkin suunnittelukilpailu, Suomen kuvalehti, 1983, nro 5, ss. 24-25.