Mikä sombooli arvo on kaksipäisellä kotkalla ? Onko sillä hyvä ja paha pää samassa vartalossa vai mitä se tarkoittaa? Entä miksi possulla on siivet? Onko se…

Kysytty

Mikä sombooli arvo on kaksipäisellä kotkalla ? Onko sillä hyvä ja paha pää samassa vartalossa vai mitä se tarkoittaa?

Entä miksi possulla on siivet? Onko se vain jonkun taiteilijan leikkiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaksipäinen kotka on peräisin mesopotamialaisesta tarustosta, jossa se tunnettiin jumalkuninkaan suojelijana ja elämän vartijana. Bysantissa (Rooman valtakunnan itäisessä osassa) se yhdistyi taivaallisen ja maallisen hallitsijan symboliksi. Kaksipäinen kotka on esiintynyt tämän jälkeen eri aikoina ja eri kulttuureissa, mm. usean maan valtiollisena vaakunaeläimenä. Sen symbolinen merkitys on myös vaihdellut. Tietoa kaksipäisen kotkan symboliikasta Turun yliopiston sivustolta Maallinen Bysantti – kotkasymboliikasta –otsikon alta:

http://archive.is/99i0r

Lentävästä possusta voidaan ainakin englanniksi puhua, kun tarkoitetaan asiaa, joka ei voi tapahtua: ”when pigs fly”. Suomeksi samasta asiasta käytetään esimerkiksi ilmaisua ”kun lehmät lentää”. Tosin kuvissa esiintyvät lentävät eli siivekkäät possut eivät välttämättä symboloi tätä samaa asiaa, vaan saattavat olla vain, kuten arvelit, taiteilijan leikkiä. Mitään sen suurempaa symboliikkaa siivekkäille possuille ei löytynyt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_pig

5 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Siis Bysantista tuo on suoraan Venäjälle tullut, eli kolmanteen Roomaan. Bysantin perilliselle.