Kun pieni lapsi piirtää talon, hän usein piirtää myös puun talon viereen: ruskea runko ja vihreä "hattu". Mitä puu symboloi? Esim esikouluikäisellä.

Kysytty

Kun pieni lapsi piirtää talon, hän usein piirtää myös puun talon viereen: ruskea runko ja vihreä "hattu". Mitä puu symboloi? Esim esikouluikäisellä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Symboleista puhuttaessa on oltava varuillaan. Ei ole mitään yhtä ainoaa selitystä millekään symbolille. Tosin tietyt symbolit taikka pikemminkin niiden ilmiasut esiintyvät kaikissa kulttuureissa. Yksi näistä on juuri puu tai puut. Raamatussa puhutaan hyvän- ja pahan tiedon puusta. Yleisesti puut näyttävät symboloivan elämää ja sen ilmiöitä hyvin monella tavalla. Sveitsiläinen psykologi Carl Jung (1875–1961) puhui arkkityypeistä eli symboleista joihin ihmiset kautta historia ja kautta maailman näyttävät kiinnittävän huomiota tai joiden avulla on selitetty kosmologiaa. Jung kuitenkin painottaa, että viime kädessä symbolit niiden arkkityyppisyydestä huolimatta ovat hyvin yksilöllisiä. Sekä mikä on yleistä tai universaalia on se, että tiettyihin ilmiöihin kiinnitetään huomiota. Esimerkiksi se, että pieni lapsi piirtää puun talon viereen on sinänsä universaali ilmiö, koska yleensä lapset tekevät niin. Mitä tämä puu taas kullekin lapselle / yksilölle merkitsee, on jo toinen juttu. Puut saattavat olla jonkun mielestä pelottavia, toisen mielestä kauniita tai muuten vaan vaikuttavia. Pitäisi varmaan kysyä yksilöltä itseltään mitä esim. juuri puut hänelle merkitsevät. Vastauskaan ei välttämättä kerro koko totuutta, koska yksilön suhde johonkin symboliin voi olla niin alitajuinen, ettei hän pysty sitä artikuloimaan. Mikäli kiinnostusta symboleihin riittää, kannatta perehtyä esim. edellä mainitun Carl Jungin tuotantoon. Toinen mielenkiintoinen kirjailija on Joseph Campbell, joka on tutkinut lähinnä uskonnollisia symboleita ja myyttejä eri puolilta maailmaa.

Lähteet:
Symbolit : piilotajunnan kieli / Carl G. Jung sekä M.-L. von Franz .. [et al.]. Otava.
Campbell, Josepht: The masks of God. Volume 1 : Primitive mythology; The masks of God. Volume 2 : Oriental mythology; The masks of God. Volume 3 : Occidental mythology;
Suuri symbolikirja / Hans Biedermann. WSOY.

Nämä kirjat löytyvät Helmet -tietokannasta ja ne voi varata verkko-osoitteesta: www.helmet.fi
Varausta tehdessä tarvitaan Helmet kirjastokortti sekä siihen kuuluva henkilökohtainen salasana.

Muita lähteitä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Carl_Jung
http://fi.wikipedia.org/wiki/El%C3%A4m%C3%A4n_puu
http://fi.wikipedia.org/wiki/Maailmanpuu