Mikä se on se pussauskoppi? Monissa loruissa ja lauluissa sellainen on, mutta onko sellaista koskaan ollut olemassa, mistä siis sana tulee?

Kysytty

Mikä se on se pussauskoppi? Monissa loruissa ja lauluissa sellainen on, mutta onko sellaista koskaan ollut olemassa, mistä siis sana tulee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oikeata pussauskoppia ei liene ollut olemassa. Lorujen ja laulujen pussauskoppi taas on olennainen osa lasten kiusoitteluperinnettä, ja on mahdollista, että "koppi" on päätynyt tähän käyttöön pelkän loppusoinnun vuoksi.

Lastenperinnettä paljon tutkinut Leea Virtanen kirjoittaa kiusoittelusta Tytöt, pojat ja tykkääminen -kirjassaan ja esittää, että sitä on kahdentyyppistä: väärään viiteryhmään samaistumisen korostamista ja eroottis- tai seksuaalissävytteistä. Pussauskoppi liittyy näistä jälkimmäiseen: sävyltään eroottinen tai seksuaalinen kiusoittelu vaihtelee pelkästä nimiparin yhdistämisestä pitkiin loruihin, joissa asianomaisia kuvaillaan sukupuoliyhdynnässä tai onnellisina vanhempina. Virtasen kirjaansa varten tutkima muistelma-aineisto ei hänen mukaansa anna edustavaa kuvaa eri kiusoittelulorujen yleisyydestä, mutta pitemmistä riimittelyistä on todennäköisesti yleisin "x ja y ne yhteen soppii" -tyyppi, josta on useita versioita jatkeineen - tavallisin lienee juuri pussauskopin sisältävä "Matti ja Maija yhteen sopii, huomenna pannaan pussauskoppiin", joskin Pudasjärveltä on kirjattu muistiin myös versio, jossa pussauskopin asemesta puhutaan kirkonkopista. Voisi kenties ajatella, että ajatuksella kopista on tässä yhteydessä haluttu korostaa tiettyä intiimiä fyysistä läheisyyttä.

12 ääntä

Kommentit

Todella mielenkiintoista! En ole lukenut Virtasen teosta. Voisiko olla, että tuo kirkonkoppi olisi muunnelma katolisen kirkon rippituolista tai kirkollisesta karsserista? Silloin olisi kyse rankaisemiseen liittyvistä asioista.
http://www.evstift.de/index.php?id=45

Mua kiusattiin yhen tytön kaa tästä !

hihihihihihi