Mikä on veteenpiirretty viiva jännitys-ja dekkarikirjallisuuden välissä? Entäs thrillerit?

Kysytty

Mikä on veteenpiirretty viiva jännitys-ja dekkarikirjallisuuden välissä? Entäs thrillerit?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jännityskirjallisuuden ja salapoliisikirjallisuuden (dekkarit) raja ei ole selkeä. Jännityskirjallisuuden genrerajat ovat vaikeasti määriteltäviä ja usein ne lomittuvat toistensa kanssa. Tutkija Jan Brobergin (1984) mukaan jännityskirjallisuus voidaan jakaa kuuteen ryhmään:

1. arvoitusdekkari eli palapelidekkari
2. kovaksikeitetty dekkari
3. käänteinen dekkari (inverted story)
psykologinen trilleri
The Crime Novel
4. poliisiromaani
5. historiallinen dekkari
6. vakoojatrilleri

Jännityskirjallisuus tarkoittaa laajempaa kokonaisuutta mihin kuuluvat kaikki kuusi edellämainittua genreä. Arvoitusdekkarin tyylipiirteet ovat: juoni, miljöö, ajankuva, yhteiskuntakuva ja henkilökuvaus. Vakoojatrillerissä korostuvat seuraavat tyylipiirteet tässä järjestyksessä: yhteiskuntakuvaus, henkilökuva, miljöö, ajankuva, juoni.

Klassiselle salapoliisiromaanille tyypillistä ovat täsmällisten sääntöjen noudattaminen (esim. S. S. Van Dinen 20 sääntöä ja Isä Ronald Knoxin kymmenen sääntöä). Klassiseen salapoliisiromaaniin yhdistetään ns. arvoitusdekkari eli palapelidekkari (esim. Christie, Sayers).

Suosittelen sinulle tutustumista seuraaviin teoksiin/artikkeleihin:
Pidättekö dekkareista. 1985. Toim. Kai Ekholm ja Jukka Parkkinen. ISBN 951-692-138-8.
Ekholm, Kai. 'Mitä Agatha tiesi? - Lajit ja rakenteet' teoksessa Pidättekö dekkareista, s. 93-103.
Palmer, Jerry. 1978. Thrillers. ISBN 0-7131-6142-6.
Palmer, Jerry. 1991. Potboilers - methods, concepts and case studies in popular fiction. ISBN 0-415-00977-4.

Internetissä sinun kannattaa tutustua esimerkiksi http://www.makupalat.fi sivuilla kohtaan kirjallisuus ja siellä jännitys- ja tieteiskirjallisuuslinkkeihin. Hyvä aloitussivu on Tornion kaupunginkirjaston Dekkarinetti osoitteessa http://www.tornio.fi/kirjasto/tuu/dekkarit/
Onnea esitelmällesi!