Mikä on varkauden ja törkeän varkauden raja rahallisesti (yleensä, rangaistavuuteen vaikuttaa toki muitakin tekijöitä kun varastettu rahasumma)?

Kysytty

Mikä on varkauden ja törkeän varkauden raja rahallisesti (yleensä, rangaistavuuteen vaikuttaa toki muitakin tekijöitä kun varastettu rahasumma)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuten sanotkin, törkeän varkauden ilmentymään vaikuttavat muutkin tekijät kuin pelkät rahalliset perusteet, rikoslain mukaan viidellä eri perusteella. Yksi näistä kriteereistä on se, että anastettu omaisuus on erittäin arvokasta.

Minilexin mukaan 5000 euron omaisuus on "yleensä" nähty erittäin arvokkaaksi omaisuudeksi, mutta selkeää summaa ja rajanvetoa erittäin arvokkaalle omaisuudelle ei laissa kuitenkaan ole asetettu.

Esimerkiksi eräässä korkeimman oikeuden ennakkopäätöksessä (KKO:2018:47) katsottiin 6000 euron arvoisiksi mitoitettujen tietokone- ja elektroniikkavarkauksien lopulta täyttävän vain varkauden, ei törkeän varkauden tunnuspiirteet omaisuuden arvon osalta. Tuon ennakkopäätöksen ilmoittamiin perusteluihin erittäin arvokkaan omaisuuden määritelmistä voi tutustua tämän vastauksen loppuun lisäämästäni linkistä.

Lähteitä:

Rikosoikeus ja oikeudenkäynti 2019. Helsinki : Alma Talent 2018. Sivut 71-72
Minilex: Rikoslaki ja törkeä varkaus
https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-törkeä-varkaus
Ennakkopäätös törkeästä varkaudesta KKO:2018:47: https://korkeinoikeus.fi/fi/index/ennakkopaatokset/precedent/1529922811157.html