Mikä on "tyhjännauraja", kaikki tiedämme sanonnan, mutta tiedämmekö mitä sana tarkoittaa ?

Kysytty

Mikä on "tyhjännauraja", kaikki tiedämme sanonnan, mutta tiedämmekö mitä sana tarkoittaa ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjoista ja kirjaston käytössä olevista tietokannosta (mm. Kielikello) ei löytynyt mainintaa tyhjännaurajasta, mutta teoksesta Suomen kansan sananlaskuja / kirjaksi koonnut Elias Lönnrot löytyy sananlasku: "Räkänenestä mies tulepi, vaan ei tyhjän itkiästä".

Sananlasku ”Kasvaa se mies räkänokastakin, vaan ei tyhjän naurajasta” kuvaa suomalaista vakavaa ajatusmaailmaa. Tyhjän nauraja näkee asiassa hauskaa toisin kuin kanssaihmiset. Toisaalta tyhjän nauraja ei kaiketi ota asioita vakavasi, vaan lyö asiat lekkeriksi. Tyhjän nauraja ei tartu töihin eikä toimi rakentavasti.

49 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tyhjännauraja = nauraa vaikka ei olisi mitään naurettavaa

Esimerkiksi nauraa kun luulee toisen taloa hometaloksi

Minusta tyhjännaurajalla tarkoitetaan ihmistä, joka naureskelee esimerkiksi omille ajatuksilleen itsekseen ääneen. Tällaista toimintaa on pidetty mielisairauteen viittaavana ja sanonnan kannanotolla tarkoitetaan siis sitä, että tällaisesta tyhjännaurajasta harvoin tulee veronmaksajaa, mitä on sanonnan syntymisaikoihin pidetty varmaankin jonkinlaisena miehen mittana.