Otsikko
Mikä on tsekkiläisen Otakar Staflin elämänkaari ja tuotanto? Hän syntyi 30.12.1884 Nemetskemissä (nykyään Havlickove) ja kuoli 1945.

Kysytty

Mikä on tsekkiläisen Otakar Staflin elämänkaari ja tuotanto? Hän syntyi 30.12.1884 Nemetskemissä (nykyään Havlickove) ja kuoli 1945.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ikävä kyllä kirjastossamme käytössä olevista hakuteoksista ja tietokannoista ei löydy tietoja Otakar Staflista. Googlen kautta löytyy linkkejä tsekinkielisiin teksteihin. Kollega suomensi eräästä tekstistä seuraavaa: Otakar Stafl oli taidemaalari ja graafikko. Hän syntyi 30.12.1884 Havlickuv Brodissa. Hän keskeytti lukion, muutti Prahaan ja pääsi Ferdinand Engelmüllerin kouluun. Hänen piirustuksiaan julkaistiin ja hän sai vakituisen työpaikan Politik-kustantamosta. Stafl vietti 20 vuotta elämästään Slovakiassa, rakastamassaan Vysoke Tatry-vuoristossa. Vuosina 1924-30 Staflilla oli monia näyttelyitä eri puolilla maata. Tsekkoslovakian perustamisen jälkeen julkaistiin kaksi postimerkkiä, joissa on kuvina Staflin maalaukset Slovakian vuorista. Syksyllä 1938 Staflin perhe joutui muuttamaan pois Slovakiasta. Stafl kuoli Prahassa 14.2.1945 amerikkalaisten pommituksissa.

British Librarysta löytyy seuraava teos:
ŠTÁFL, Otokar: Šestnáct akvarelů z Havlíčkova Brodu. Úvodní stat’ napsal Josef Vyhnalík. - Havlíčkův Brod: Krajské nakladatelství, 1953.

Apua voi olla myös seuraavista Tsekkoslovakian taidetta käsittelevistä teoksista:

- Gawlik, Ladislav: Art in Czechoslovakia / Ladislav Gaelik ; transl. by Vladimír Kosina. Prague : Orbis Press , 1985 (löytyy Helsingin yliopiston kirjastosta, Kouvolasta)
- Česká grafika : půlstoletí proměn moderní grafické tvorby = Czech graphic art / [pořádá Nacade Hollar a Sdružení českých umělců grafiků Hollar k 85. výročí založení ; autor projektu Vladimír Suchánek ; koncepce výstavy a katalogu Jiří Machalický ; překlad Vladimíra Žáková]. Praha : Hollar , 2002 (löytyy Helsingistä Kansalliskirjastosta)
- Czech modernism : 1900-1945 / Jaroslav Anděl ... [et al.], curators. Boston (Mass.) : Bulfinch , 1989 (löytyy Jyväskylän, Oulun ja Tampereen yliopistojen kirjastoista)

Kaikki mainitut kirjat voi tilata kaukolainoina jonkin suomalaisen yliopisto- tai yleisen kirjaston kautta.