Mikä on sanan ”rakko” etymologia? Miksi on esimerkiksi virtsarakko mutta myös mm. kantapäähän tullutta hankaumaa kutsutaan rakoksi?

Kysytty

Mikä on sanan ”rakko” etymologia? Miksi on esimerkiksi virtsarakko mutta myös mm. kantapäähän tullutta hankaumaa kutsutaan rakoksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rakolla tosiaan tarkoitetaan sekä nesteen täyttämiä pussimaisia sisäelimiä (kuten virtsarakko tai sappirakko) ja nestettä sisältävää muodostumaa ihon pintakerroksen alla (rakkula). Molemmille yhtäläistä on siis, että ne ovat nesteen täyttämiä.

Sanan rakko alkuperä on etymologisen sanakirjan mukaan epäselvä. Sillä on kuitenkin vastineita useissa sukukielissä. On epäilty, että sen alkumuoto olisi heikkoa tai haurasta merkitsevä brakon, mutta tätä ei ole yleisesti hyväksytty rakko-sanan alkuperän selitykseksi.

Lähteet

Kielitoimiston sanakirja: rakko https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/rakko?searchMode=all

Kaisa Häkkinen: Nykysuomen etymologinen sanakirja (6. painos, 2013)

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kalojen uimarakko on täynnä ilmaa, ei nestettä. Jos vastineita löytyy sukukielistä, voisi etymologiaa etsiä sanastosta, jota on tarvittu kun nyljettävien ja perattavien eläinten ruumiinosia on käytetty tarvikkeina.