Mikä on sanan pösilö etymologia.

Kysytty

Mikä on sanan pösilö etymologia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan mukaan:
pösilö ark. hölmö, typerä; typerys, pölvästi (MOT Kielitoimiston sanakirja 1.0)

Valitettavasti sanaa ei ole etymologisissa sanakirjoissa.

8 ääntä

Kommentit

No ei todellakaan ollut "tiedosta" hyötyä.

Valistunut arvaukseni on, että sana tulee venäjän sanasta пожилой (pozhiloj), mikä tarkoittaa vanhaa, esimerkiksi пожилой человек = vanhus. Sanathan muuttavat usein merkitystään lainautuessaan.

Savossa pösilö tarkoittaa kerppua, siis karjalle rehuksi yleensä lepänoksista, joskus myös maitohorsmista koottua nippua, joka kuivattiin ja talletettiin talvea odottamaan tai syötettiin tuoreeltaan, jos lehmät jostain syystä eivät olleet laitumella.

Sanan kuvaannollinen merkitys on siis hyvinkin kuvaava.