Mikä on nimen Räkköläinen historia?

Kysytty

Mikä on nimen Räkköläinen historia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Räkköläinen-sukunimi on esiintynyt Kaukolassa, Kurkijoella, Käkisalmessa, Lumivaarassa, Parikkalassa ja Räisälässä. Valkjärven Räkkilän talossa on mainittu 1600-luvulla sukunimi Bräcki. Varmaa tietoa nimen sisällöstä ei ole, mutta sillä saattaa olla yhteys Rakkolainen-nimeen, josta on tietoja Etelä-Karjalasta 1500-luvulta alkaen.

Lähde: Mikkonen, Pirjo: Sukunimet (Otava 2000)

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Iso iso Äitini suku oli kotoisin Yläsommeelta Viipurin läänistä ja alkujaansuku oli tullut sinne Kivennavalta.Sukunimella Raccolainen.iso iso iso iso ukkini mimi oli Henrich.
Ja siihen se tyssää.Missään ei näy syntyneenä Henrich Raccolaista.
Mutta toki saattaa olla että nimi oli alkujaanBräcki-Räkköläinen.
Kuitenkin Vatjanmalla oli kylä Raccopesa.historian mukaan.Ja Racco on leppäpuu,eli veripuu vatjan kielellä.Lienenkö oikeassa,en voi sanoa varmaksi.