Mikä on nimen Jenni alkuperä ja historia?Miten se on syntynyt? Mitä sillä on merkitystä.

Kysytty

Mikä on nimen Jenni alkuperä ja historia?Miten se on syntynyt?
Mitä sillä on merkitystä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jenni on suomalainen muoto englannin Jenny-nimestä, joka puolestaan on Johannan muunnosten hellittelymuoto (alkup. Joanna, Jane). Johanna taas tulee hepreasta ja tarkoittaa ”Jumala on armollinen”. Kantakaimaksi mainitaan ruotsalainen laulajatar Jenny Lind. Hänet oli kastettu Johannaksi, mutta Amerikan matkallaan hän otti puhuttelunimekseen Jennyn.
Mm. seuraavista kirjoista löytyy nimien etymologiaa: Kustaa Vilkuna, Suuri nimipäiväkalenteri (1968), Kustaa Vilkuna, Etunimet (1990), Pertti Lempiäinen, Suuri etunimikirja (1999).
Kysy kirjastonhoitajalta –palvelun arkistosta http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/arkisto.aspx voit myös tutkia mitä Jenni-nimestä on kerrottu.

33 ääntä

Kommentit

Johanna tulee hepreasta ja tarkoittaa Jahve on armollinen.