Mikä on loksi sanan tausta? Loksit kukkivat nyt puutarhoissa väreissään valkoisina, punaisina aina syvään liilaan asti. Suomenkielinen nimi on syysleimukukka…

Kysytty

Mikä on loksi sanan tausta? Loksit kukkivat nyt puutarhoissa väreissään valkoisina, punaisina aina syvään liilaan asti. Suomenkielinen nimi on syysleimukukka. Mutta mistä tulee murresana loksi?
Loksi ei siis ole torvimaisena samettisena sinipunaisena kukkiva ruukkukukka gloksinia, vaan se on puutarhakukkakasvi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Syysleimun kutsumanimi tulee sen tieteellisestä nimestä Phlox paniculata. Phlox on sinilatvakasvien heimoon kuuluvien leimukukkien suvun nimi. Leimukukat ovat kotoisin Pohjois-Amerikasta, ja sukuun kuuluu 67 eri lajia.

Tietoa syysleimusta Puutarha.net-sivustolla: https://puutarha.net/artikkelit/10820/syysleimu_ilahduttaa_syksylla.htm
Luettelo leimukukista englanninkielisessä Wikipediassa: https://en.wikipedia.org/wiki/Phlox

4 ääntä

Kommentit

Malliesimerkki siitä, miten konsonanttipitoisia sanoja suomalaistetaan. Phlox-sanan alussa on kolme konsonanttia peräkkäin, mutta suomessa voi olla vain yksi; jätetään siis kaksi ensimmäistä pois. Kirjain x luetaan yleiskielessäkin kuten ks (kuten taxi - taksi). Konsonanttiloppuiseen sanaan lisätään i-vokaali, johon on helppo lisätä taivutuspäätteitä (kuten polis - poliisi, hiss - hissi).
l + o + ks + i = loksi