Otsikko
Mikä on ilkka remeksen ja hänen teostensa merkitys suomalaiselle yhteiskunnalle?

Kysytty

Mikä on ilkka remeksen ja hänen teostensa merkitys suomalaiselle yhteiskunnalle?

Millaisia ovat remeksen kirjat esim tyyliltään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilkka Remes on suomalainen kirjailija, jonka romaanit kuuluvat jännityskirjallisuuteen. Tyyliltään ne ovat intensiivisiä ja hyvin juonivetoisia. Remeksen kirjoja voi kutsua myös trillereiksi. Kirjassa Kotimaisia tieteis- ja fantasiakirjailijoita (2006) Ilkka Remeksen kirjoitetaan tuoneen kansainvälisen trillerin Suomeen. Samassa teoksessa tuodaan esiin se, että Remes usein käsittelee romaaneissaan vaihtoehtoisia historioita tai tulevaisuuksia. Toisaalta Remes on kirjoittanut kirjoitushetkenään erittäin ajankohtaisia romaaneja, joista löytyy hahmoja, jotka muistuttavat esimerkiksi tunnettuja valtaapitäviä poliitikkoja. Lisäksi Remes on kirjoittanut trillereitä nuorille.

Remekselle tyypillistä on, että hän käyttää Suomen asemaa idän ja lännen välissä jännityksen luojana romaaneissaan. Samalla hän punoo romaaneihinsa maailmanpoliittisia kuvioita.

Ilkka Remes on yksi Suomen menestyneimmistä kirjailijoista. Vuonna 2016 Aamulehti kertoi, että hänen teoksiaan on myyty hieman vajaat 2 miljoonaa kappaletta. Remes on siis varsin merkittävä jännityskirjailija. Suurten myyntilukujen lisäksi Remes on avannut tietä muille samantyyppisiä trillereitä kirjoittaville, kuten esim. Taavi Soininvaaralle (Haasio 2001). Remeksen luomat vaihtoehtoiset historiat ja tulevaisuudet, sekä lähitulevaisuuden mahdollisista uhkakuvista kirjoittaminen, ovat omalta osaltaan luultavasti lisänneet yhteiskunnallista keskustelua.

 Lähteet:

Haasio, Ari (2001): Kotimaisia dekkarikirjailijoita

Sisättö, Vesa ja Jerrman, Toni, toim. (2006) Kotimaisia tieteis- ja fantasiakirjailijoita

https://www.aamulehti.fi/kulttuuri/miljoonakirjailija-ilkka-remes-on-suomen-suurin-mysteeri-ei-kuvia-ei-edes-tietoja-asuinpaikasta-23943318/