Otsikko
Mikä on älylaitteen määritelmä? Käsittääkö termi muita laitteita kuin älypuhelimet ja tabletit? Usein näkee kirjoitettavan "tabletit ja ipadit". Miksei ipad…

Kysytty

Mikä on älylaitteen määritelmä? Käsittääkö termi muita laitteita kuin älypuhelimet ja tabletit?

Usein näkee kirjoitettavan "tabletit ja ipadit". Miksei ipad kuulu tabletteihin?

Vastaus

Vastattu

Nykysuomen sanakirjan (https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/%C3%A4lylaite) mukaan älylaite-nimitystä käytetään "elektronisista laitteista, jotka ovat langattomasti yhteydessä internetiin tai toisiin laitteisiin ja jotka pystyvät suorittamaan erilaisia tehtäviä itsenäisesti". Älylaitteeksi katsottavien laitteiden määrä on kasvanut suuresti teknologisen kehityksen myötä. Älypuhelimien lisäksi älylaitteita voivat olla esimerkiksi verkkoon yhdistetty jääkaappi tai varashälytin.

Applen iPad on taulutietokone eli tabletti. Vaikuttaisi siltä, että ilmaisua "tabletit ja iPadit" käytetään usein käyttöjärjestelmäerojen korostamiseen. Applen tableteissa käyttöjärjestelmänä on iOS (tai iPadOS), muissa tableteissa taas Android tai Windows.