Mikä näytelmä on kyseessä? Venäläinen kirjailija, dystopia, satiiri, ironia, kertoo miehestä, joka yrittää monta kertaa itsemurhaa siinä onnistumatta. Lopussa…

Kysytty

Mikä näytelmä on kyseessä? Venäläinen kirjailija, dystopia, satiiri, ironia, kertoo miehestä, joka yrittää monta kertaa itsemurhaa siinä onnistumatta. Lopussa vaimo pakottaa miehensä arkkuun, jotta perhe voisi pelastua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näytelmä on Nikolai Erdmanin Eläköön itsemurhaaja - elämä on ihanaa! Sen on suomeksi julkaissut Näytelmäkulma 1990-luvulla. Sen on julkaissut myös Työväen näyttämöiden liitto vuonna 1969 nimellä Elämä on ihanaa: viisinäytöksinen huvinäytelmä. Alkuperäinen venäjänkielinen nimi on Samoubijtsa.

Näytelmä on julkaistu vain näytelmämonisteena. Uudempi versio on Teatterikorkeakoulun kirjastossa ja vanhempi Oulun yliopiston kirjastossa.

https://arsca.linneanet.fi/vwebv/search?searchType=7&searchId=446&maxRe…;

http://linda.linneanet.fi/F/JPX3EJD4BGBUBKD2L6M7QBVPURC99XXEN3AI92JBQ3A…

1 ääntä

Kommentit

Suomen Kansallisteatteri 1979
Svenska Teatern 1970 Skjut dig, Senja
Kuopion Yhteisteatteri 1970
Tampereen työväen teatteri 1970 suomalainen kantaesitys
Göteborg 1969 En självmördares vedermödor

Helka-kirjastot: Kaisa-talo
Göteborgs universitetsbibliotek